Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Szombaton fogtunk egy jó másfél kilós csukát a Borisszal a Tisza-tavon, és kitaláltam, hogy zsályás-tejszínes csukagombóclevest fogok csinálni belőle trombitagombás halgombócokkal. Ehhez az adta az ötletet, hogy egy nagyon régi pecalistás találkozón ettem egy tárkonyos csukagombóclevest, ami marha jó volt.

Kifiléztem a csukát - ezt a legkönnyebb az édesvízi halak közül, aki még sosem filézett, kezdje csukával - a fejét meg a gerincét felraktam sok vízbe és maximumra csavartam a középső, legnagyobb gázrózsát. Dobtam bele egy meghámozott és vékonyra összevágott friss kurkumagyökeret (ettől remek sárga színt kap és egészen enyhe, fanyar aromát), két kisebb fej lazán felkockázott vöröshagymát, 5-6 gerezd fokhagymát durvára vágva, egy gyömbér harmadát, meg egy nagyobb galangagyökér felét, lapokra vágva. Aztán két, karikára vágott sárgarépát, egy nagyobb fehérrépát, egy kisebb darab zellert, pár babérlevelet. Forraltam félórát, ahogy csak bírtam, aztán beleraktam a pár darabra vágott filéket is, és csendesebb tűzön főztem még egy negyedórát. Szűrőkanállal kiszedtem előbb a filéket, aztán az összes többi szilárd darabot és kész is volt az alaplé.

A gombóchoz kézzel széttépkedtem a filéket apró darabokra, közben kiszedtem a rengeteg sunyi, vékony Y-szálkát. A halhúshoz hozzádobtam két egész, elkevert tojást, a pár percre kevés langyos vízbe áztatott, saját zsákmány szárított trombitagombát, 4-5 evőkanál halszószt, egy kevés egészen apróra vágott vöröshagymát, és pár nagykanál japán panko morzsát, aztán összegyúrtam és nagyobb diónyi gombócokat nyomogattam a masszából. Rohadt jól néztek ki, aztán ahogy később beledobtam őket a forró lébe, azonnal szétestek. A leves ennek ellenére jó lett, csak bizarrul nézett ki, de gombócfronton rendszerváltásra van szükség, még nem tudom, mivel tudom jól összetartani.

De vissza a leveshez. Miközben az alaplét lassan újra melegítettem, felvágtam vékony, cigi hosszúságú csíkokra két kisebb répát és egy fehérrépát. Egy nagy fej kockára vágott vöröshagymát elkezdtem pirítani pár kanál olivaolajon, később hozzádobtam 5 gerezd összevágott fokhagymát, majd a répacsíkokat, és addig kevertem az egészet, amíg a hagyma barnára nem pirult, aztán beleöntöttem az alaplébe. Most jöttek a gombócok, és mint mondtam, azonnal szétestek, amitől a végeredmény szép, de kásaszerű valami lett.

Negyed órát főztem a gombócokkal, aztán beleöntöttem egy doboz főzőtejszínt, kis tűzön összeforraltam, a kiürült serpenyőben kevés olivaolajon gyorsan ropogósra pirítottam 10, csíkokra szabdalt friss zsályalevelet, a tetejére öntöttem az illatos olajat a zsályával, és kész volt a leves. Normális ember, aki nem gyerekekre főz, tegyen bele chilit is.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://szily.blog.hu/api/trackback/id/tr742382579

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Péter Anna 2010.10.19. 07:59:40

Gélburger, van egy ilyen, teljesen ártalmatlan, növényi izé (algából tán), azt lehet rakni a magas víztartalmú -gomba, hal-, de egybe kéne állnia ételekbe, pl halpogácsa, most tanultam a nagyfiúktól.
Talán jó főtt gombócra is.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.10.19. 09:53:37

Én sárgarépát, fehérrépát és zellert nem tennék bele. Elvégre nem tyúkhúsleves lesz.

Dr.Agon 2010.10.19. 10:15:24

Számomra a kézzel széttépdesés tűnik a kritikus pontnak. Én le szoktam darálni a filét egy régimódi, ötkilós öntöttvas húsdarálón. Szinte tojás se fontos bele (én csak akkor teszek tojást, ha grízt is), magában is összeáll a darálthús-massza. A ttamás-féle filézésnek nézz utána, fotókkal fenn volt valahol. A lényeg, hogy ki lehet vágni a hátából az Y szálkákat tartalmazó részt. Ezt bele szoktam dobni egy pár percre az alaplébe, úgy könnyebb kibögyörészni a szálkákat, utána a főtt husi is megy a darálóba. A család roppant hálás, amikor hajlandó vagyok pancsolni a csukagombóclevessel :)

Von Schwarz (törölt) 2010.10.19. 10:15:32

A tojás hiányzik, az összetartotta volna véleményem szerint.

Dr.Agon 2010.10.19. 10:23:46

@Von Schwarz: Írja, hogy volt benne tojás, csak túl darabos lehetett a hús.

AzHofi 2010.10.19. 10:36:29

A pecalistáról meg elszoktunk, mi? :-)

szily 2010.10.19. 11:01:31

@bogancs: hm, izgalmas elmélet, a sárga- és fehérrépát a tyúkhúsleves, és csak a tyúkhúsleves alkatrészének tekinted. Bátor kiállás a további 10-12 ezer féle levessel szemben, amikben szintén van répa!

Von Schwarz (törölt) 2010.10.19. 11:02:11

@Dr.Agon: valóban, pedig direkt megnéztem...

szily 2010.10.19. 11:02:25

@AzHofi: Egyszer csak elkezdtem nem kapni, és kikoptam. Aktív még a lista?

AzHofi 2010.10.19. 11:37:17

@szily: és minden hányásban is van répa. :-)

AzHofi 2010.10.19. 11:37:53

@szily: hajjaj, olyat anyáztam a múlt héten PSI-vel, hogy netovább :-)

Novi1 2010.10.19. 12:25:09

@AzHofi: de a PSI legalább fog csuxot ;o)

Singh Lee 2010.10.19. 12:37:52

@AzHofi: Anyám, már a user/pass kombinációra sem emléxem :) Lehet, h újra kéne regelnem?

Singh Lee 2010.10.19. 12:38:46

Szerintem meg jó lesz ez a recept, ahogy van. Hétvégén kipróba.

AzHofi 2010.10.19. 12:49:23

@Novi1: papíron. Én meg süllőt :)

AzHofi 2010.10.19. 12:54:52

@Novi1: és a kávédat sem issza meg... szimpatikus nagyon. Mondjuk amiko rbeígérte, hogy még a mentőben is Verne Gyula, kicsit elgondolkodtam, hogy melyik kontinensen vagyunk :)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.10.19. 13:08:26

@szily:

10-12 ezer féle leves? Hmm, nagyon be vagyok szűkülve. :))

Persze, hogy kell másba is répa, zeller, de spec halakkal én sosem párosítom. Persze ízlés dolga.

A többi hozzávaló alapján nekem kicsit kakukktojásnak tűnik benne a répa, hiszen a halon kívül más szilárd anyag nem nagyon van benne. Főleg, ha a gombóc is szétmállott. :)) De lehet, csak én gondolom így.

Egyeki-Szabó Tamás 2011.01.20. 08:52:55

Aki még nem tudná: a halászlé XIX. század eleji találmány, viszont jóval korábbi a magyar halleves. Kellékei: a szokásos leveszöldségek, hagyma, bármilyen édesvízi hal(ak), fehérbor, citromlé, borecet. A savanyú íz beállítása egyéni gusztus szerint. Korhelylevesnek is igen-igen jó. Csak ikrából is elkészíthető. Sokkal kevesebb hal elég hozzá, mint a halászléhez, amit persze szintén nagyon szeretek. Saját néven jelentkeztem be, úgy hogy ha nem jó a recept, leverhetitek rajtam. Könnyű megtalálni, mert én vagyok a második kerületi halőr.
süti beállítások módosítása